Scary stuff - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marit - WaarBenJij.nu Scary stuff - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marit - WaarBenJij.nu

Scary stuff

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

21 November 2012 | Nieuw Zeeland, Taupo

Gister hebben we de boot vanuit Picton naar Wellington genomen. De bootreis duurde 3,5 uur en konden gelukkig lekker chillen op de boot. Nadat we de van de boot afkwamen met de camper besloten we gelijk naar Wanganui te rijden en daar een camping op te zoeken, daarna op tijd naar bed gaan.

Vandaag zijn we om 06:00 uur op gestaan op om naar het Tongariro national park te gaan, dit was 2,5 uur rijden een aangezien we de tongariro alpine crossing wilden gaan doen van 19,4 km moesten we daar wel op tijd aanwezig zijn. Rond 09:15 startten we onze hike, in het begin ging het ons nog vrij gemakkelijk af omdat het beginstuk redelijk vlak was, daarna begonnen de steile hellingen te komen, waar trappetjes afgewisseld werden met steile stukken naar boven lopen, waarna je daarna de vulkaan ook weer half afglijend naar beneden moest. Maar wat een mooi vulkanisch landschap is daar te bewonderen. Je voelt je echt heel klein als je daar de vulkanen omhoog loopt. Ook kwamen we daar langs mount doom (lord of the rings :-)) en kwamen we langs diverse blauwe lakes (echt supermooi). Ook moesten we nog stukken door de sneeuw lopen, een heel afwisselend parcours dus. Op een gegeven moment kwamen we langs de vulkaan die op 6 augusus jongsleden nog was uitgebarsten en net toen we het bord hadden gelezen over de routen langs de actieve vulkaan, kwam er een vulkaanuitbarsting uit deze vulkaan. Echt heel scary als je er vlak bij bent, we hoorden een aantal knallen en toen kwam er een hele grote rook en aswolk naar buiten. Eerst stonden we verbijsterd te kijken en hebben we snel wat foto's en film gemaakt, maar toen beseften we dat dit helemaal niet goed was, aangezien de aswolk zich meer begon te verspreiden. Toen besloten we zo snel als we konden/rennend het pad naar beneden te volgen en besloten we ook de weg af te snijden (daar zagen we ook andere mensen rennen), aangezien het normale wandelpad dicht in de buurt kwam, waar we de as naar beneden zagen komen. Maar we moesten zeker nog wel 9 km lopen. Uiteindelijk zijn we om 15:30 veilig en wel weer op de parkeerplaats aangekomen, waar we een taxi terug konden nemen naar onze camper (aangezien deze nog aan de andere kant stond van de alpine crossing). Toen we met de taxi bij de weg kwamen die naar de parkeerplaats leidden was deze weg ook al gelijk afgezet, niemand mocht er meer in, we mochten alleen de camper nog even ophalen.

Net zaten we even te googlen en het blijkt dus dat ook Mount Doom (de andere vulkaan) op uitbarsten staat, dus vinden wij het erg opmerkelijk dat ze de alpine crossing hebben open gelaten voor publiek, er was nergens bij de ingang van het park informatie hierover beschikbaar. De uitbarsting van vandaag (de actieve vulkaan van 6 augustus) was volgens het nieuws wel onverwacht.

Na deze " aparte wandeling" besloten we gelijk maar door te rijden naar Lake Taupo. Echt ook weer een super mooie omgeving hier. Lekker een pizza gehaald en aan de rand van lake taupo op een bankje opgegeten. Het is trouwens de laatste 2 dagen echt super mooi weer. Vandaag was echt de warmste en zonnigste dag tot nu toe van onze vakantie

• 21 November 2012 - 14:15

Lara:

Wat een eng verhaal, gelukkig zijn jullie er zonder kleerscheuren vanaf gekomen!!

• 21 November 2012 - 16:34

Wil:

Spannend!!!! 'k Ben wel blij,dat ik het allemaal achteraf lees.
    Maar wat een mooi land.
    'k Geniet van jullie foto's. Zou wel ff n kijkje willen nemen.